Máte dobré jméno?
Když se ptám lidí, kteří hledají novou práci, co mohou nabídnout svému budoucímu zaměstnavateli, většinou uvádějí svoji kvalifikaci, vzdělání, znalosti, dovednosti a pracovní zkušenosti. Často přitom zapomínají na jeden důležitý artikl, který uchazeč o práci může nabídnout a ze strany zaměstnavatelů je po něm velká poptávka.
Co to je? Je to vaše dobré jméno. To znamená vaše reputace, pověst, která vás provází, asociace, které si druzí lidé spojují s vašim jménem. Dobré jméno je mimořádně důležité také v případě, kdy se chcete pustit do vlastního podnikání nebo jdete "na volnou nohu".
Vaše reputace nějakou dobu vzniká, utváří se, ovlivňuje ji řada faktorů. Může se také velmi snadno pokazit nebo úplně zničit. Víte, jaké je vaše jméno, jakou máte pověst? Necháváte to náhodě, nebo se snažíte dobré jméno si cíleně budovat a posilovat?
Lidé rádi mluví o druhých lidech. Dovedete si představit, co tak o vás říkají (když u toho nejste) vaši současní nebo minulí kolegové? Vaši současní nebo předchozí nadřízení? Co se jim vybaví, když zazní vaše jméno? S čím si vaše jméno nejčastěji spojují? Vaše reputace se předává ústním podáním, tím, jak o vás lidé mluví. Některé firmy si cíleně ověřují reference a než se rozhodnou vás přijmout, obrátí se na někoho z vašich bývalých kolegů či šéfů. Řada referencí se zjišťuje neformálně. Velkým zdrojem informací o vás jsou také sociální sítě a vaše stopa, kterou zanecháváte v kyberprostoru. Schválně, co se objeví, když si zadáte do Googlu vaše jméno?
Vaše dobré jméno může být spojené s vaší odborností. Můžete si budovat reputaci experta v daném oboru, odborníka na slovo vzatého, někoho, za kým druzí lidé chodí s žádostí o radu či o pomoc. Odbornou stránku vaší reputace můžete značně posílit, pokud občas publikujete nějaký článek v odborném časopise nebo na internetovém portálu, nebo aspoň přispíváte do diskusí na určitá témata. Ať už jste nezávislý profesionál nebo zaměstnanec nějaké firmy, můžete vystoupit s příspěvkem na nějaké konferenci nebo odborné akci. Můžete být aktivním členem nějaké odborné nebo profesní organizace. Můžete psát vlastní blog na nějaké odborné téma. Můžete školit nebo zaučovat své kolegy. Můžete udělat přednášku pro studenty nějaké školy.
Odbornost ale není všechno. Dobré jméno má i další rozměr - ten lidský, řekněme morální. Do jaké míry plníte očekávání vašeho zaměstnavatele nebo vašich klientů? Odvádíte vždycky kvalitní práci? Držíte slovo? Plníte vždy své sliby a závazky? Dokážete převzít odpovědnost? Stavíte se čelem k případným problémům? Nesnažíte se je zamést pod koberec nebo svalit na někoho jiného? Umíte přiznat chybu? Nevymlouváte se? Dodržujete termíny, nemusí se na vás pokaždé čekat? Jednáte s druhými lidmi vždy s úctou a respektem? Nepomlouváte svoji firmu nebo své klienty?
Je známým faktem, že většina volných pracovních míst se obsadí na základě osobních doporučení a osobních vztahů, ne na základě inzerátů nebo formálních výběrových řízení. Jste člověk, kterého by druzí lidé rádi doporučili, kdyby měli tu příležitost? Pokud někoho doporučujeme, cítíme za své doporučení určitou odpovědnost. Jste člověk, kterého mohou druzí lidé doporučovat s čistým svědomím?
Co můžete sami udělat pro budování vašeho dobrého jména?
Na co ještě si dát pozor, abyste svou reputaci zbytečně nepoškozovali?
Napište svůj komentář do diskuse!
Diskusní téma: Máte dobré jméno?
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.